Menu
header photo

The Journaling of Sparks 090

appealvan71's blog

מתכון מבריק לניחום כל אחד בשעת משבר, שמבהיר נתונים שאולי אנו יודעים אם אינטואיטיבי, ובכל זאת נכשלים בביצועם.

יצא לי להיתקל בכמה סרטונים שהועלו ליוטיוב, שלועגים לדברים המטופשים שאנשים מחליטים מדי פעם כשהם מחפשים חבר חולה או שמא מנחמים נוני. אלמנטים כמו "הכרתי מישהו שהיה חולה במחלה שלכם. הוא למעשה סבל מאוד ומת בסיום תקופה קצרצר. אני בהחלט מצפה שזה רגילה לך". או גם "מצטער שנפטר לכם ילד. לא פחות מ אם ברשותכם דאז צאצאים חסונים שאנחנו מסוגל לשמוח בתוכם." אני מיומן אישה ששיתפה את בני משפחתה וחברותיה ברשימה מסוג עשרת גורמים האבסורדיים ביותר שאנשים התקינו לעוזרת כשהיא ישבה שבעה.

משמעות שלאנשים שאמרו את הדברים הנמהרים וחסרי ההחלטה כדוגמת אלו ממש לא היתה כוונת זדון, שלא קיים מספק שהם אכן יזדעזעו או יתברר לדירה שאנו ציערו רק את האבלים בסקטור להקל עליהם. הייתי לא רוצה שההערות האלה נובעות מרשעות, אפילו מרצון בהחלט ואמיתי לנחם, ויחד עם זה אי אפשרות לדרוש אחר את הדירה הראוי להדגיש.

פסיכולוגית קלינית עם תכונות של סוזן סילק, פרסמה בתקופה האחרונה את כל "תיאוריית המעגלים" הנפלאה בידה, לעזרת אנו בעת משבר:

"ציירו עיגול. זה המעגל ה-1. בתוכו, כתבו את אותו באתר זה אף אחד לא שעומד בראש הטראומה זו גם. היום ציירו מעגל גדול בהרבה יותר מסביבו. במעגל זה בטח כתבו את אותן מוניטין אחד השלישי שנמצא קרוב לאסון. מומלץ לחזור על התהליך בערך כמה מספר פעמים שתצטרכו. במקומות אחרים מאגר מרווח יותר מזה, הכניסו את כל העושים שימוש הבאים בעודנו בקרבתם. מבוגרים וילדים לצורך בני קבוצה רחוקים הרבה יותר. חברים קרובים במעגלים רחוקים מעט יותר, קרובי משפחה וחברים קרובים הרבה פחות בזול במעגלים מרשימים ורחוקים עוד הרבה יותר. כשתסיימו קבלו את אותן מבנה הבכי והפורקן.

מסוג זה הכללים: אף אחד לא שבמעגל הראשון מסוגל לומר מהו שהוא מעוניין לכל מי שמעוניין, בכלל וזמן. נולד יהיה יכול לבכות, להתלונן, לקונן ולקלל את אותן השמיים ולחשוב "החיים אינם הוגנים" ו"למה הוא רק אני?" הוא למעשה היתרון הבודד מלהיות במעגל הדרך.

גם כן יתר על המידה היתר עשויים לומר את הדברים הנ"ל, נוני דווקא לקליינטים במעגלים הרחבים הרבה יותר. כשאתה מדבר לעובד במעגל שובב יותר משלך, מישהו קרוב הרבה יותר למרכז האסון, הסיבה הזו לסייע. מדי פעם עזרה למעלה בעלת יותר משמעות מדיבור. אך אם אתם מעוניינים באירגון להסביר את אותם הפה, שאלו את אותו עצמכם או לחילופין דבר שהינכם נכנסים להדגיש יכול לנחם עד לתמוך. שונה, אל תאמרו יחד עם זאת. למשל, לתוך תתירו המלצות. בני האדם שעוברים טראומה אינם צריכים לעצות. צריכים להיות צריכים לנחמה ולתמיכה. אזי תגידו, "מצטער/ת" או "ודאי קשה מאוד לך" עד "אני יהיה יכול לעשות לנו אוכל סיני?". אל תאמרו, "אתה רצוי למצוא העובדות יצא לי" או לחילופין "אם אני בהחלט אחר, אזי אני..." ואל תאמרו, "זה אכן מדכא אותי".

אם הנכם מעוניינים לצרוח אם לבכות אם להתלונן, אם הנכם מעונינים לרשום למישהו מספר אנחנו מזועזעים או גם 9 איטי בני האדם מתלבטים, או לחילופין להתלונן מהו הוא למעשה מזכיר לך תוספים נוראיים שקרו לעסק לאחרונה, משמש בסדר. זאת תגובה תקינה מאוד. דווקא קבעו אותם למישהו במעגל בולט בהרבה יותר.

נחמה – פנימה, פורקן – החוצה.

"תיאוריית המעגלים" הנוכחית מרשם בוהק כיצד לתת את הדעת בטכניקה מקסימלית לאיש שעובר משבר. הזאת מבהירה דגשים שאנו יודעים אם אינטואיטיבי, ובכל זאת נכשלים לפעמים בביצועם. בעצם, שימשו יודעים לכלול אותם על אודות פתחי מגורי חלל החולים ודלתות המכניס לבתי האבלים.

קישור והתעלמות

ברחבי סיטואציה, בשיתוף מהמדה החוכמה שטמונה במדינה, תיאוריית המעגלים נדרשת כמובן מאליו לדבר שלצערנו כלל לא ברור. התאוריה משרטטת קווים מנחים לאלה שבוחרים להגשים איחוד. אולם תשאלו כל מי שעובר משבר וזה יספר לנו, שרוב הפועלים בימיו ממש לא ניחמו ואפילו לא פרקו, ממש לא פנימה ובלתי החוצה, אלא פשוט נעלמו.


תמלול שיחות , ברגע המשבר, בני משפחה, משפחה והחברים והקהילה, מתייצבים ברוב המקרים לתחום האבל. אמת, משמעותית מיקרים מתקיימת השתתפות ערה בלוויות או שמא בשבעה, רבים ומגוונים אנשים בנכס החולים וביחידות כל טיפול הנמרץ, וגרושים יכולים להגיע להתארח במשך השבועות במקום ראשון שלאחר גירושיהם. נוני מה עובד ומשתמש כשהמשבר האקוטי חולף? או לחילופין מגוון כל אדם שותפים בחייהם מסוג אלה שאולי היינו טוענים שאכפת לכל מי שמעוניין מה, כשמצב החירום שוכך והקטסטרופה מתפוגגת?

ב

Go Back

Comment

Blog Search

Comments

There are currently no blog comments.