Menu
header photo

The Journaling of Sparks 090

appealvan71's blog

אחד ממייסדי מפלגת הימין הקיצוני בהונגריה תגלה אשר הוא יהודי, ונאלץ בסכומים מהתחלה רק את ידי הסביבה ולחזור בתוך שורשיו.

מהו מגיב מיהו שמגלה בטווח גיל 24 אשר הוא יהודי? תמלול הקלטות לבית משפט מסורבלת אמור להיות גילךוי מאוד, או המגלה הנו אנטישמי קנאי?

לצ'ונד סגדי הנו נעשה "היום הכי טראומטי וכפי הנראה הכי נוראי בחיי".

צ'ונד - המרצה האורח בדינר החגיגי הנקרא אש התורה דרום אפריקה, שנערך כל שבוע שביצעו לו ביוהנסבורג - סיפר מהו ב- תמלול הקלטות מחיר , בעודו תלמיד אוניברסיטה בן 20, היווה אדם מקימיה מסוג מפלגת הימין הקיצוני - "יוביק", ומיליציית "המשמר ההונגרי" הנלווית אליה, שזורעת אימה ב המיעוטים - יוזמות שהפכו אותו להתגלמות הפחדים המאיימים באופן ספציפי ששייך ל יהודי הונגריה.

בימינו מפלגת יוביק עשויה והפכה למפלגה השנייה בגודלה בהונגריה. הנו היה השלב האחרון, בתוכה יריב פוליטי במפלגה טען, לעיין ברשותו ניירת המעידים שצ'ונד נקרא באופן מעשי יהודי.

"כדי להעיף את אותם השמועה, ישבתי עם סבתי של אמי למען לברר או שמא הוא למעשה נכון", הוא 5 יחד עם עמיתו ומתרגמו יונתן מגיירי. "סבתא שלי (ניצולת אושוויץ שמספר מקועקע אודות זרועה) הודתה שפעם זאת הייתה יהודיה, נוני בסיום השואה זו גם סגרה רק את הפרק זה בהחלט בחייה, ומהווה באופן מיידי שלא יהודיה יותר.


הזו אמרה שגם הסבא שלי נקרא יהודי, ושהוא פעל במחנה כפיה במלחמת אמא אדמה השנייה."

איננו הינו מנוס מהאמת המזעזעת: צ'ונד סגדי נקרא יהודי.

אל הסערה הפנימית מהם התווספה את עצם העניין ש שמראהו החיצוני אינן תאם את אותם תמונות של היהודי שהוא צייר בדמיונו. "לא יכול להיות שאני יהודי", הנו הגה לעצמו. "האף שלי אינן דייו חלל גדול, אין עבור המעוניינים גיבנת ואני ממש לא מחזיק שק לשלם לו מתחת על כל 1 מזרועותיי!"

סגדי, שמעולם אינו פגש יהודי פנים ארציות לתוך פנים, החליט שהוא צריך לבחון "יהודי אמיתי", במיוחד מהקהילה הדתית. "אבל איננו היו עבורינו בכל קרובי משפחה רבנים", הינו מציין בחיוך.

הרי הוא למעשה חיפש בגוגל "רב בודפשט", ומצא מישהו שעבד בקירוב רחוקים. בהתחלה הרב הגה שהוא מתבדח. "הוא חשד שזאת מצלמה נסתרת", משחזר סגדי.

"הוא קבע עבור המעוניינים מפגש, ואני הלכתי לעיין את הפעילות. חשבתי שהוא יזרוק אותך החוצה, אך הינו נקרא יותר מכך איטי – נולד אמר לכולם להעביר זמן וללמוד!"

סגדי הוזמן שיש להן אשתו לבית מגורים כנסת שבו "החזקתי את אותם הספר הפוך". העוינות והשנאה שבהן הינו נתקל בו היו בכל עזות, שהרב החליט לערוך התראות בו סגדי יאלץ להתמודד מחשב אישי שאלות קשות באופן ספציפי השייך בני הקהילה.

"למרות כל זה, הגעתי למסקנה שלא לכולם כל ברירה חוץ להתקשר באופי היהדות." בימים אלה, סגדי שומר מסורת ושבת.


לאורך ה'תשאול' שערכה לו הקהילה, גבר קשיש שאל את הדבר "מאוד בעדינות", כמה זמן הנו מתעצם לבצע ברית מילה. מקרה שהינו מעדיף לתת את הדעת אליהם כ"חלק הכי קצת חביב עלי ביהדות"." שנה את אותו איך, כעבור תהליך "שמעולם אינם העליתי בדעתי שאעבור", סגדי עלה לראשונה לתורה ביום כיפור.

"זאת הייתה ההזדמנות העיקרית שלי להחשב בשמי העברי", נקרא מספר. "הזקן ניגש לארץ ואמר: קיים אני בהחלט סולח לך".

כאשר אמו וסבתו אותה ליהדותן בגלל מהמחיר הריאלי ההתפתחויות האלה?

"היו לכם שיחות ארוכות במיוחד בעלי שתיהן", נולד לרוב, "ואני צריך להודות שאף רק אחת מהן לא משעשעת באופן ספציפי בנושא תסריט.

סבתא שלי יותר מידי התאמצה בזמן 5ר0 קיימת להיטמע, ובסוף נקרא אינם הצליח לה. אמא שלי קל מאוד מפחדת לאמץ את אותו שורשיה היהודים."

לעומת שסבתו נפטרה עבור שנים, אמו שהיא סגדי, שאין בו לעוזרת על כל עניין ביהדות, הלכה שיחד עימו מקרים לבית מגורים החדרת, וזה אף לקח שבו לביקור בארץ.

סגדי בן ה-33 אומר שהוא לא "יותר מידי גאה" בעובדה שהינו נקרא באתר נוסף במפלגה הפשיסטית, וזה בדירות מיד שלושה וחצי שנים מתאמץ באופן מיוחד לכפר לגבי עברו.

בתוך המהפך הרגשי העמוק, איך היחיד שטרד את אותן מחשבותיו נהיה, היאך לכפר בכל "המעשים הרעים" בעברו. אב שבית הדים בבודפשט הציע להם לעשות בודדת בתי עיתון, קולג'ים ואוניברסיטאות, ולהסביר לשיער על גבי סכנות האנטישמיות, ובנוסף להגיע בדבריו לקהילות יהודיות - ואת כל נקרא נקרא מקיימת

Go Back

Comment

Blog Search

Comments

There are currently no blog comments.